Maszyna Smitha dobra dla początkujących

Maszyna Smitha lub inaczej nazywana suwnica Smitha to urządzenie do treningu siłowego z użyciem sztangi i obciążenia, które jest spotykane współcześnie w niemalże każdej siłowni i klubach fitness. Przyrząd ten jest naprawdę imponujących rozmiarów, ustawiony jest zawsze pionowo i mocowany do podłoża. Za pomocą dwóch prowadnic po obu stronach urządzenie pozwala na wykonanie treningu bez asekuracji i jest bezpieczne, gdyż stabilizuje ruch trenującego podczas wielu ćwiczeń na różne partie mięśniowe. Dodatkowo na maszynie tej znajduje się kilkanaście haków asekuracyjnych, które pozwalają na zablokowanie suwnicy w danym miejscu, tak by ciężar podczas ćwiczeń nie zsunął się na ciało ćwiczącego.

Co można ćwiczyć na maszynie Smitha?

Jeśli chodzi o ten przyrząd to mamy naprawdę duże możliwości wyboru ćwiczeń. Trenować na nim można zarówno górne partie ciała, jak i dolne partie ciała. Podstawiając do maszyny ławkę regulowaną do wyciskania, można przeprowadzić np. pełny trening mięśni barków i klatki piersiowej. Maszyna Smitha świetnie sprawdzi się w ćwiczeniach z wyciskaniem, gdyż będzie stabilizować ruch, ograniczając wszelkie nieprawidłowości dążące do kontuzji. Oprócz tego stosowana jest w przypadku trenowania dolnych partii, czyli mięśni nóg i pośladków. Najczęściej wykonywanym na tej maszynie ćwiczeniem na nogi jest oczywiście przysiad, który buduje kompleksowo mięśnie dwugłowe i czworogłowe ud oraz mięśnie pośladkowe.

Zalety i wady przyrządu

Maszyna jest świetnym przyrządem dla początkujących, którzy nie wytrenowali sobie wystarczającej siły, by móc trenować bez asekuracji z wolnymi ciężarami. Trenowanie z jej pomocą pozwala skupić się na wykonywanym podczas ćwiczenia ruchu i nauczyć poprawnej techniki wykonywania danego ćwiczenia, którą potem można wykorzystać już na wolnych ciężarach. Jedna maszyna pozwala przeprowadzić też wiele ćwiczeń na różne partie ciała.

Są i jednak kwestie, w których nad maszyną górują jednak wolne ciężary. Podczas gdy dla amatorów używanie maszyny jest jak najbardziej słuszne i polecane to jednak z czasem powinna pójść ona w odstawkę. Skupiając się na izolowanym, stabilnym ruchu suwnica ogranicza zaangażowanie mięśni, co wpływa na ich wzrost. Na nic nie zda się tu dodawanie ciężaru na sztandze, a najlepszym sposobem jest przeniesienie się na wolne ciężary. Jednak należy tu pamiętać, że przenosząc się na trening z użyciem samej sztangi, hantli i ławeczek, trzeba obowiązkowo zacząć od mniejszych ciężarów i skupić się na technice wykonywanych ćwiczeń.

Ludzie zdjęcie utworzone przez Racool_studio - pl.freepik.com